Folsyra

Folsyra är viktigt för gravidaVitamin B9 som är en form av B vitamin kallas också för folsyra och blir för det mesta aktuell för kvinnor som vill bli eller som redan är gravida. Man brukar också prata om folat i samband med folsyra, och folat är också en B vitaminvariant. Det är viktigt att få i sig ordentligt med folsyra eftersom den behövs för bildandet av röda blodkroppar och av proteiner. Dessutom så är cellernas delning och ämnesomsättning beroende av folsyran. Kvinnor som ammar behöver också vitamin B9 för att få igång produktionen av bröstmjölk.

Vikten av folsyra

Det är lätt för kroppen att ta upp folsyra och man kan få vitaminet via kosttillskott såväl som i vanlig mat som linser, bönor, vetegroddar, sparris, spenat, broccoli och i nötter. Det kan också finnas folsyra i vissa bär och i en del frukter. Om man inte får i sig tillräckligt med B9 så kan det leda till anemi, blodbrist. Att man rekommenderar kosttillskott med folsyra och folat till gravida beror på att låga halter av folat i blodet under en graviditet kan leda till att barnet utvecklar ryggmärgsbråck vilket är ett allvarligt tillstånd.

Folsyrabrist

Hur vet man om man har brist på folsyra? Med ett blodtest så kan man se hur det står till med mängden folat i blodet men om man lider av verklig folsyrabrist så kan det gå så långt att man får blodbrist och det betyder att tillväxten och produktionen av antikroppar och vita blodkroppar kraftigt nedsätts. Det här kan ge så allvarliga sjukdomar som stroke. Man kan också få magproblem med diarré. Andra symptom på folsyrabrist är att minnet kan bli sämre och att man kan uppleva att man blir slö och att man känner sig deprimerad. Vid den här typen av symptom så ska man aldrig analysera själv och fatta beslut om att köpa en burk med vitaminer. Det är viktigt att uppsöka en läkare som kan utföra rätt typer av tester och ta reda på varför man mår som man gör.

Vem behöver folsyran?

Män, kvinnor och barn behöver alla folsyra och därför så kan det vara bra för alla att få tillskott med vitaminer där B9 ingår. Om man inte upplever symptom som kan bero på brist av folsyra så kan man se till att man äter den typ av mat som inkluderar vitaminet och även ta kosttillskott. Kvinnor som planerar att bli gravida bör få speciella vitaminer med mer folsyra. Det är svårt att överdosera med B9 och det finns inga kända biverkningar så om man bara håller sig till dosen som rekommenderas på vitaminburken så finns det ingen anledning till att oroa sig för att det skulle kunna bli för mycket. Bästa upptaget får man från mat så det är alltid klokt att börja i denna ände och introducera sådant som är rikt på folsyra i kosten.