C-vitamin

Citrusfrukter innehåller mycket C-vitamin

C-vitamin

När det blir förkylningstider så är det många som ser till att köpa hem vitaminpiller med C vitamin då man vet att det här kan vara en hjälp för immunförsvaret och även få en att må lite bättre. Det kan dock vara så att effekten mest är placebo för studier har visat att C vitamin inte gör en så stor skillnad vid förkylning som man tidigare har trott. C vitaminet kallas även för askorbinsyra och är en antioxidant som gör en massa nytta i vår kropp. Det här vitaminet är viktigt för kroppsliga funktioner i tänder, huden, blodkärlen och även i benstommen. Ett vanligt tips är att man ska ta en C vitamin eller dricka ett glas apelsinjuice efter det att man äter kött och det beror på att C vitaminet gör det lättare för kroppen att ta upp järn.

Rekommendationen för C vitamin intag per dag är:

  • 75 mg för vuxna
  • 85 mg för gravida
  • 100 mg för den som ammar
  • 45 mg för barn

C vitaminbrist

Det är inte särskilt vanligt med C-vitaminbrist då vi får detta vitamin i så många olika livsmedel och då vi dessutom har god tillgång till frukt och grönsaker. Skörbjugg, tandlossning, är en sjukdom som uppstår då man inte får i sig tillräckligt av detta vitamin men det är sällan som det går så långt att C vitaminbrist leder till denna sjukdom. Vanliga symptom på brist är att man kan uppleva att man är lite extra trött och dessutom så kan man det bli så att ens tandkött lättare blöder då man borstar tänderna.

Om man undviker att äta mat med C vitamin under 70 dagars tid så kan det bli så att man får en brist på detta vitamin för de depåer som finns i kroppen håller som mest upp till 100 dagar. Det är dock inte så svårt att råda bot på bristen för med bara 10 mg per dag så kommer man snart igen.

Goda källor till C vitamin

Bästa källorna till C vitamin är frukter som apelsiner, äpplen och granatäpple. Man kan också satsa på grönsaker som paprika, broccoli, kål och persilja för att få i sig gott om detta vitamin. Om du äter en apelsin, hälften av en röd paprika eller 100 gram färsk broccoli så har du fått i dig dagsbehovet av C vitamin, men det där med färskt är viktigt för när man upphettar mat eller lagrar den så minskar mängden av vitaminet.

C vitamin är med och skyddar kroppen mot miljögifter, det är bra för bindvävens ämnesomsättning och det hjälper immunförsvaret så att vi kan stå emot bakterier och virus. Det är ett mycket viktigt vitamin som vi bäst får i form av frukt och grönt men som även kan vara klokt att inta som kosttillskott under perioder då man kan behöva lite mer än vanligt.